A VOJVODA MIŠIĆ
Hullámsír I.
BEVEZETŐ
Ha a Duna mesélni tudna, talán egy élet is kevés volna, hogy mindent megtudjunk erről a 2850 kilométer hosszú folyamról. Több millió éve folydogál, alakítja a tájat, összeköti és el is választja az országokat és népeket, valamint ökológiai szempontból hatalmas jelentőséggel bír. Meg persze fontos közlekedési útvonal is, a kereskedelem fontos artériája, amely összeköti a Fekete-tengert Nyugat-Európával. Partjai mentén és vizei alatt rengeteg titkot őriz. Régóta szerettem volna egy hosszabb és alaposabb összesítőt készíteni a Dunában elsüllyedt vízi közlekedési eszközökről és tárgyakról, így hosszabb kutatás és gyűjtögetés után a továbbiakban amatőr módon, de annál lelkesebben teszem közkinccsé a fellelt információkat. Igyekszem térképek, ábrák, korabeli képek, jelenlegi és saját fényképek segítségével színesebbé tenni a bejegyzéseket is.
Első bejegyzésem szereplője a VOJVODA MIŠIĆ.
A Vojvoda Mišić 1935-ben (forrás)
A VOJVODA MIŠIĆ (EX DDSG RADETZKY II.)
Annyi bizonyos, hogy 1944-ben süllyedt el, de sajnos pontos hónapot és napot nem tudok írni, ugyanis az eddig talált 5 forrás 5 különféle dátumot adott meg (1944 március, július vége, augusztus 26, október 11 és október 21… el is engedtem a dolgot).
*Kiegészítés: Két eredeti dokumentum alapján az 1944. október 11 lehet az elsüllyedés pontos dátuma (A két bizonyító erejű dokumentumról szkennelt felvétel az alábbi oldalon látható, az utolsó hozzászólásban: dokumentumok forrása)* 2025.01.05.
Ami viszont biztos, hogy 1944-ben a több száz hadifoglyot szállító gőzös az 1830-as folyamkilométer környékén találkozott a sorsát megpecsételő vízi aknával (Nagybodak – Bodíky magasságában).
A Mišić fedélzetén (forrás)
A 62 méter hosszú Vojvoda Mišić 1918-ban épült (Drezda – Übigau), akkor még RADETZKY néven kezdte pályafutását (építési szám: 1186), de átkerülve a jugoszláv érdekeltségbe átkeresztelték és átalakították. (1) Testvérhajója a Linz volt (ex Laudon, építési szám: 1187). A hajót egyébként Živojin Mišić (1855-1921) szerb hadvezérről nevezték el (Megj. A Vojvoda a legmagasabb katonai rang volt Szerbiában, Živojin Mišić így a 20. század egyik legjelentősebb szerb katonai vezetője).
A VOJVODA MIŠIĆ - B. MИШИЋ (forrás)
Fontos tudni, hogy előzőleg volt már egy ilyen elnevezésű gőzös, amelyet 1851-ben építettek Óbudán, majd 1918-ban szerelték le és 1924-ben semmisítették meg. A 60-as években viszont az eredeti hajó tervrajzai alapján megépítették replikáját, néhány megmentett eredeti darabot is felhasználva hozzá. A felújított Radetzkyt hivatalosan múzeumhajóként nyitották meg Bulgáriában, Kozlodujban. Ma ez a gőzhajó Bulgária nemzeti emléke. (2).
Az első RADETZKY gőzhajó az 1880-as években (kép forrása)
Az emeletes személyszállító gőzhajó a fedélzetén, becslések alapján 600-800 jugoszláv, román, szovjet hadifogollyal futott aknára, ráadásul a hajókazánok is felrobbantak, a második pont a mentési műveletek közben. A szerencsétlenség következtében több mint 300 ember lelte halálát, százak és százak tűntek el, sebesültek meg. (3) A Mišić balesete az elaknásított Duna egyik legnagyobb hajókatasztrófája volt.
Vladimir Mitrović kapitány és a legénység a Mišić' parancsnoki hídja előtt (kép forrása)
A hajó roncsainak kiemelése 1969-ben kezdődött meg (a roncsok gátolták a rendes hajózást), egy akkori újságcikk alapján a hajó felső részét kiszedték, az alsó részt viszont robbantották és darabokban voltak kénytelenek felhozni. Ez az információ eléggé pontos, hisz az újságnak egy olyan ipari búvár adott interjút, aki személyesen is részt vett a kiemelési, víz alatti műveletekben. A roncs megmaradt néhány részlete a mai napig ott fekszik a meder mélyén. (4)
És egy utolsó felvétel (kép forrása)
TÉRKÉPEK
Topográfiai térkép (1955) - A hajó elsüllyedésének feltételezett helyszíne - 1830 fkm
Katonai topográfiai térkép 1990 - 1:50000 méretarány - A nyíl jelöli az elsüllyedés valószínűsíthető helyét
Google műholdkép - 1830 fkm fekete nyíllal jelölve
Végezetül jöjjön egy érdekesség:
A fentrol.hu oldalon is böngésztem, hátha sikerül még találnom valamit és talán szerencsém is volt, hisz az egyik, 1969 októberében a helyszínről készített műholdképen egy daru látható. Az Új Szó (Vasárnapi Új Szó) 1970 szeptemberében megjelent számából kiderül, hogy a kiemelési munkálatokat a SLAVÍN nevű, 36 tonnás úszódaruval végezték. Akár az is lehet, hogy a felvételen pont a Vojvoda Mišić kiemelése zajlik.
1969-es felvétel - távolabbi (fentrol.hu)
1969-es felvétel - közelebbi - talán pont a Vojvoda Misic roncsait emelik ki? A helyszín és az időszak erősen erre utal (fentrol.hu)
Források/ Térképek forrásai:
(1) https://www.binnenschifferforum.de/showthread.php?50286-Vojvoda-Misic-PSRD-Baujahr-1918
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Radetzky_(steamship)
(3) Tánczos Tibor: Az öreg juhász szép meséje
(4) https://library.hungaricana.hu/hu/view/UjSzo_1970_09/?pg=258&layout=s
https://www.fentrol.hu/hu/
https://www.staremapy.sk/
https://www.google.hu/maps
Képek forrása:
linkelve/ jelölve a képek alatt
Kedves Olvasó! Ha bármilyen plusz információval rendelkezel a témáról, esetleg tippjeid vannak vagy korrekcióra szorulnak adatok, kérlek írj nekem hozzászólásban, vagy a megadott e-mail címre (oldalsávban megtalálod).
Köszönettel: Kx