Uszályok az ártéri erdőben

Hullámsír II.

BEVEZETŐ:

1965-ben a Duna nem várt, kellemetlen meglepetéssel szolgált, hisz 7 pusztító árhullámmal mutatta meg legkegyetlenebb arcát. Magyarországon szerencsére nem történt tragédia, viszont a Csallóköz (akkoriban Csehszlovákia, ma Szlovákia délnyugati része) sajnos nem volt ilyen szerencsés.

Mai bejegyzésemben röviden a csallóközi árvízi helyzetről, valamint az ártéri erdőben, nyárfák alatt rozsdásodó uszályokról lesz szó.

1965 - víz alá került utca (forrás)

A CSALLÓKÖZI ÁRVÍZHELYZET:

1965 tavaszán rengeteg eső hullott a Duna vízgyűjtő területén, amely rövidesen problémákat okozott mindenhol. Ráadásul az Alpokban is későn indult meg a hóolvadás. Márciustól folyamatosan árvízvédelmi készültség volt. Június második hetére már harmadfokú árvízvédelmi készültséget rendeltek el, Pozsonynál június 16-án, 917 centiméternél tetőzött a Duna.

A 65-ös árvíz Gútán (forrás)

A Duna 1965 június 15-én Patnál (Patince) törte át először a gátat (bal oldal, 1752 fkm). Majd június 17-én Csicsó és Kulcsod (Číčov és Kľúčovec) községek határában szakította át az árvízvédelmi töltést (1801 fkm) kb. 80 méter hosszan, elárasztva az egész Alsó-Csallóközt több mint 1,1 milliárd köbméternyi vízzel. (1) Az elárasztott terület nagysága összesen 71 000 hektár lehetett.

A környékbeli falvakból sietősen evakuálták az embereket, háziállatokat. Aki tudta, vitte magával az értékeit, vagy a padlásra pakolta fel a dolgait. Az emberek félelemmel, sietősen hagyták hátra otthonaikat, reménykedve abban, hogy lesz hova visszatérniük. Több ezer ház vált lakhatatlanná (állítólag majd 4000 ház dőlt romba és 6180 házat ért komolyabb kár), becslések alapján 60 ezer embert kellett evakuálni 46 községből. 1965 július 4-én sikeresen betömték a szakítást és pár nappal később jelentette be az árvízvédelmi bizottság, hogy megszűnt a veszély. Elkezdődhetett a károk helyreállítása, a fertőtlenítés, az élet újrakezdése. (2) A gátszakadás oka egyébként egyszerűen az lehetett, hogy a tartósan magas vízállás miatt felázott, átázott a védőgát, így azt a víz könnyebben el tudta mosni.

Megjegyzés: van egy régi teória, amely szerint a töltés átszakadását robbantás okozta, amelyet a katonaság hajtott végre, így megvédve vagy Pozsonyt, vagy Komáromot... Vagy más elméletek szerint Jugoszláviát védve, hogy inkább a Csallóköz ússzon, mint a délszláv ország. Összeesküvés-elméletek mindig is születtek....

Árvízhelyzet 1965 június 25-én. Új Szó napilap (forrás)

1899 szeptember 20-án, nem is olyan messze ettől a helyszíntől volt már egy nagy gátszakadás, akkor 255 méter hosszan mosta el a töltést a Duna vize és 37 ezer hektárnyi területet öntött el! Ám az 1965-ös árvíz felülmúlta az összes, régebbi árvizek nagyságát (1899, 1926, 1954...).

GÁTSZAKADÁS KULCSOD ÉS CSICSÓ KÖZÖTT

 

Amikor a Duna vize áttörte a gátat 1965 június 17-én, akkor a kialakult résen keresztül másodpercenként körülbelül 1200 köbméternyi víz zúdult be a mentett oldalra. A szakadás előtti időszakban több, kisebb-nagyobb buzgár* is megjelent a töltés lábánál. A kisebbeket sikerült elfogni, betömni, ám az egyik ilyen buzgár egyre bővült, majd a töltésben nagy nyílást mosott ki, amely hatására a töltés megtört, beomlott és rövidesen 77 méter hosszan eltűnt.

Megjegyzés: Mi a buzgár? – A töltés mentett oldalán megjelenő vízfeltörések. A víz ezekben a buzgárokban alulról fölfelé áramlik, és magával mossa a töltés finom, szemcsés anyagát. Azért alakulnak ki, mert a gát két oldalán vízszintkülönbség van; az árvízi oldal nyomása növeli a talajvizet a védett, mentett oldalon. Ekkor, ha a gát nem akadályozza rendesen a vízmozgást, a víz feltör – felbuzog – a mentett oldalon.  (*)

Az elsődleges cél ezután a helyszín megközelíthetőségének biztosítása és természetesen a szakadás betömése volt. A terv az volt, hogy körgát építésével és uszályok elsüllyesztésével zárják el a víz útját. A majd 80 méter hosszú szakadás további szélesedését megelőzendő, a gátcsonkokat megerősítették, valamint a töltést és az azon vezető útszakaszt is, mivel csak ezeken keresztül tudták megközelíteni a területet a teherautók. A résbe pontonhidat vertek a műszaki alakulatok. A betörés helyén lehetetlen volt új gátat építeni, mivel itt a víz rövid időn belül több mint 12 méter (egyes források szerint 18 méter) mély árkot vágott, és az erős sodrás még a legnagyobb sziklákat is elmosta. 

2 héten át hordta átlagban 600 teherautó a terméskövet, kavicsot éjjel-nappal a helyszínre. A köveket Pozsony környékéről (Dévény, Pozsonyborostyánkő, Bazin), Nagyszombat környékéről és a közeli, Keszinél és Csicsónál található kikötőkből-átrakodókból hozták.

A körgát mindkét ágát elkezdték építeni, kulcsodi oldalról 156 méter hosszú és a csicsói oldalról 86 méter hosszú szakaszt építettek az árterületen. Az elképzelés az volt, hogy ott, ahol a két gátnyúlvány harapófogószerűen megközelíti egymást, 2 uszályt elsüllyesztenek, így lezárva az egészet. Kivágták illetve robbantották a Duna eredeti medre és a töltés közötti fákat, így egy kis folyosót biztosíva a beúsztatandó uszályoknak. Meg kellett még oldani, hogy a sodrás nehogy majd kimossa az elsüllyesztendő uszályok alól a homokot. Ezért szélesebb sávban voltak kénytelenek kivágni az árterület fáit, így a kidöntött fák fékezték valamennyire az áramlatokat. Ez kevés volt, ezért több uszályt (eméletileg 7 darabot) hoztak, hogy azok elsüllyesztésével a fő meder felé tereljék a Duna vizét. Ezek után tudták a tervezett 2 uszályt a gátnyúlványok közti helyen elsüllyeszteni. A hajók elsüllyesztéséhez lékeket robbanthattak, de erről nincs pontos adat. Ahogy a pontos számukról sem. (3) (4)

povoden1.jpg

Több, ugyanilyen típusú uszályt süllyesztettek el a helyszínen egy régi videófelvétel alapján (ČSPD 7005, ČSPD 7306, ČSPD 6706...) Ezekről információt eddig nem találtam.

Ahol a Duna vize utat tört magának - A töltést és a Dunát kb. 1 kilométer szélességű ártéri erdő választotta el (forrás)

Madártávlat - gátszakadás a katonai pontonhíddal Csicsó és Kulcsod között (forrás)

Munkálatok a gátszakadásnál I. (forrás)

Munkálatok a gátszakadásnál II. (forrás)

Munkálatok a gátszakadásnál III. (forrás)

img_20240516_103409.jpg

Uszályok (forrás)

VIDEÓK

Povodeň 1965 - 27. september (oprava hrádze) - YouTube

Potopené vlečné člny – Kľúčovec YouTube (szlovák)

 A HELYSZÍN ÉS A RONCSOK ORTOFOTÓKON

 

11111.jpg

1965 májusából kép az árvízi helyzetről (fentrol.hu)

222222.jpg

1976 májusi felvétel - a következő képen látható majd a lényeg (fentrol.hu)

3333333.jpg

Nagyítva: Uszályok roncsai felülnézetből - 1976 (fentrol.hu)

44444444.jpg

Helyzetük napjainkban a Google térképen (maps.google.com)

55555555.jpg

Helyzetük napjainkban a Google térképen - közelítve (maps.google.com)

 A RONCSOK ÉS KÖRNYEZETÜK NAPJAINKBAN

 

 2021/ különleges látványt nyújtanak a roncsok (forrás)

1715854540338.jpg

 Az egyik roncs (2023, saját felvétel)

1715854540364.jpg

(2023, saját)

1715854540386.jpg

A roncsok (2023, saját felvétel)

1715855153408.jpg

A Csicsói-holtág - Lion-tó (2023, saját)

1715854540408.jpg

Árvízi emlékművek a töltés alatt (2023, saját)

1715855193561_2.jpg

Út a töltésen, bal oldalt a régi szivattyútelep kéménye (2023, saját)

Végezetül: érdemes meglátogatni az uszályok roncsait, sétálni a töltésen, az ártéri erdőben vagy a közelben található Csicsói-holtág tanösvényét végigjárni (szinte egész évben látogatható, kivételt a március 1-jétől július 5-éig tartó időszak képez). A roncsok víz alatt vannak magasabb vízállásnál, erre érdemes odafigyelni, valamint az árhullám levonulása után is várjunk néhány hétig a látogatással. Nyáron szúnyoginvázióra készüljünk :)

 

tanosveny.jpg

A Csicsói-holtág tanösvény (forrás)

Google Maps Plus Code a helyszínre: QPC7+77 Csicsó, Szlovákia

Google Maps koordináta: 47,7709028, 17,7130961

és a Google maps adatlapja/ feltöltött képek: KATT IDE

Források: 

(1) https://www.korkep.sk/cikkek/mindennapjaink/2020/06/17/55-eve-szakitott-a-duna-kulcsod-es-csicso-kozott-videokkal/

(2) https://www.infocsallokoz.sk/hirek/olvas/permalink:55-ev-pusztitott-a-nagy-csallokozi-arviz-2020-06-16-171000

(*) https://www.nyest.hu/hirek/honnan-jon-a-buzgar

(3) Új Szó (1965. 18 évfolyam, 177. szám)

(4) https://library.hungaricana.hu/hu/collection/vizugy_HidrologiaiKozlony/  

Hidrológiai közlöny, 2012, 92. évfolyam, 2. szám

Térképek, műholdképek, ortofotók forrása:

https://www.fentrol.hu/hu/
https://www.google.hu/maps
maps.arcanum.com
mapy.tuzvo.sk

Képek és videók forrása: 

linkelve/ jelölve a képek alatt

Kedves Olvasó! Ha bármilyen plusz információval rendelkezel a témáról, esetleg tippjeid vannak vagy korrekcióra szorulnak adatok, kérlek írj nekem hozzászólásban, vagy a megadott e-mail címre (oldalsávban megtalálod).

Köszönettel: Kx