Csicsó - Erecs titkai (bombázó és egy hajóroncs)
Múltba veszve II.
BEVEZETŐ
Csicsó (Číčov) községet az Erecsi úton elhagyva délnyugat felé, a Duna irányába haladunk, a töltés után pedig átjutunk az ártéri erdőbe. Ennek a területnek az elnevezése Erecs, vagy régebbi dokumentumokban Erecsi puszta (a töltés előtt volt valaha Erecs község, amely ma már nem létezik, az út mellett jobbra egy emlékmű állít emléket az egykori kis településnek).
Régebbi bejegyzésemben már írtam az innen körülbelül 3 kilométerre, ártéri erdőben rozsdásodó árvízi uszályokról, most viszont az is kiderül, hogy háborús érdekességekre is rábukkanhat az ember - hálás vagyok Bognár Gyulának, aki több információval és képekkel is szolgált jelen bejegyzésemhez! A továbbiakban tehát szó lesz egy titokzatos kis hajóroncsról, valamint egy bombázóról, amely ezen a területen zuhant le a második világháború alatt.
B-24 Liberator (kép forrása: wikipedia)
EGY AMERIKAI NEHÉZBOMBÁZÓ VÉGZETE
1944 januárjától egészen 1945 májusáig a 451. számú BG (Bombázó csoport) célpontjai többek között Németországban, Ausztriában, Csehszlovákiában, Magyarországon, Albániában stb. található olajfinomítók, pályaudvarok, repülőgépgyárak, lőszergyárak és egyéb fontos hadászati létesítmények voltak. Nem volt ez másképpen 1944 december 11-én sem, amikor a 165. számú küldetés célpontja a bécsi déli lőszerraktárak voltak. Ebben a kötelékben repült a B-24J-70-CF 44-10629 jelzésű gép is. A B-24-es négymotoros Liberator amerikai nehézbombázó melynek fedélzetén 10 fős legénység szolgált, sikeresen megszabadult halálos szállítmányától. Ám a bombák ledobása után szinte azonnal találatot kapott, a pilóta rögtön meghalt egy alulról érkező golyótalálat miatt, a másodpilóta pedig megsérült, rövid időre eszméletét vesztette. A 4 motor közül kettő megsérült, és a gép zuhanni kezdett. A másodpilóta azonban visszanyerte eszméletét, és sikerült a gépet stabilizálni, a levegőben tartani. A gépen nemsokára a rádió is beadta a kulcsot, illetve navigációs gondok akadtak.
A lezuhant B-24 legénysége (kép forrása)
Eközben a Magyar Királyi Folyamerők egyik hajója, a SZEGED Gönyű magasságában járt a Dunán. A 40 mm-es légvédelmi gépágyúkkal felszerelt hajó azonnal célpontjára talált, hisz egy alacsonyan szálló, sérült szövetségi bombázó került a célkeresztjébe. A már így is zuhanó gép megkapta a kegyelemdöfést (kegyelemlövést) és a Csicsó (Číčov) melletti Erecs elnevezésű erdőségbe zuhant 13 óra 30 perckor. A találatok és a földbe csapódás közötti időszakban a legénység sikeresen elhagyta ejtőernyővel a zuhanó gépet, mindannyian a Duna északi partján landoltak, de szinte azonnal el is fogták őket. A gép roncsai között megtalálták az egyetlen halott, azaz a pilóta Charles R. Campbell holttestét. Őt Csicsón temették el aznap, majd a háború után 1946-ban exhumálták, azonosították a maradványait. Jack R. Ward másodpilóta súlyos és maradandó sérüléseket szerzett, az évek elteltével egyre jobban romlott mozgás- és beszédképessége, 1990-ben hunyt el. (1) (2) (3)
A Csicsó mellett lezuhant B-24 J bombázó - 44-10629 - BUZZ BABY (kép forrása)
A gép körülbelüli becsapódási helyéről kaptam egy google térképet, egy másik adatot az arcanum adatbázisában találtam.
1944. XII. 11-én 13 óra 08-kor egy B–24 bombázógépet Hétény községnél a vasútállomás mellett, Komáromtól 15 km-re ÉK-re lelőttek. A gép Bécset bombázta, sérülten repült visszafelé, amikor légvédelmi gépágyú lelőtte. A legénységből 3 fő kiugrott és fogságba esett, 6 fő a lezuhant gépben meghalt. Ugyanezen a napon egy másik B–24 (?) bombázógép is lezuhant, Csicsó község mellett, a Duna-parttól 20–30 m-re, az 1798 fkm-nél. Egyik halottja Charles R. Campel volt, azonossági száma: 0710442 T43–44B. Közelebbi adatok nincsenek róla. (4)
Ezek alapján jelöltem be az alábbi térképeken a helyszíneket:
Távolabbi felvétel - a piros rácsos terület Erecs (fotó: maps.google.com)
Közelítve: Pirossal jelöltem a visszaemlékezés alapján megadott helyet, sárgával az online kiadvány szerint megadott helyet. (fotó: maps.google.com)
A repülőgép roncs további sorsáról annyi infót kaptam, hogy azt az évek során szétbontották, elhordták, valamint erdőt vágtak, telepítettek, és ugye a Duna is magas vízállás alkalmával elárasztja a területet; talán néhány darabja még most is ott lapul a földben, a fák alatt.
B-24-es Ausztria felett (kép forrása)
TITOKZATOS KIS HAJÓRONCS A FÁK KÖZÖTT
Bejegyzésem másik szereplője nem fedte fel eddig a titkát. Sajnos sem az eredetére, sem arra, hogy mikor és miért került jelenlegi helyére nem sikerül rájönni. A fotók alapján katonai páncélozott motoros csónak is lehetne (szovjet PG 117???), mivel véleményem szerint szovjet páncélozott hajónak (pl. Projekt 1125) túl kicsi. Itt ki is merül az én hozzáértésem a témához (de hátha valaki azonosítani tudja abból a kevésből, ami maradt belőle).
Projekt 1125 - ilyen páncélozott naszád süllyedt el az 1798-as fkm-nél, aknára futott (kép forrása)
A háborús roncsok listája szerint ezen a területen süllyedt el akna miatt 2 szovjet páncélozott hajó is 1945-ben, az 1798 fkm-nél 2 hajót jelöl (valamint feljebb, 1801 fkm-nél még egy hajót jelöl).
A BK-244-es naszádról pontosabb információk vannak:
1942-ben épült Permben, a 344-es számú Molotov Hajógyárban, majd elkészülte után ebben az évben került a Volga katonai flottillához, 1943-ban pedig a Fekete-tengeri Flottához. 1944 áprilisától már a Szovjet Dunai Flottillánál teljesített szolgálatot. 1945 április 3-án aknára futott majd elsüllyedt az 1798. folyamkilométernél. A leírás alapján az orr-résznél robbant az akna. 4 ember halt meg és 10 megsérült a robbanás következtében (megj.: a közeli szovjet emlékművön ezen a dátumon viszont csak 3 hajós neve szerepel). Ez év májusában kiemelték a roncsot, de azt javíthatatlannak találták majd leselejtezték. (5)
A roncsról: sokáig a parti kövezés tetején volt, majd onnan került be jelenlegi helyére. Amit tudtak, azt levágtak, elvittek róla, a parton így ma már csak a megcsonkított hajótest rozsdásodik. Helyzete az 1797 folyamkilométernél, néhány méterre a Duna partjától.
Háttérben a Duna (Bognár Gyula felvétele)
BK-244-es naszádnak kicsi, páncélozott motorcsónaknak túl nagy? (Bognár Gyula felvétele)
(Bognár Gyula felvétele)
A roncs elhelyezkedése (maps.google.com)
Források:(1) https://kronika-airwarsk.blogspot.com/2016/03/usaaf-11121944.html?m=1(2) https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/2vhSzakkonyv-magyarok-a-ii-vilaghaboruban-2/legi-haboru-magyarorszag-felett-6E95/masodik-kotet-75D7/kiegeszitesek-pontositasok-7D93/folyami-hajoegysegek-repulogep-lelovesei-7DB5/(3) https://www.451bg.org/(4) https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/2vhSzakkonyv-magyarok-a-ii-vilaghaboruban-2/(5) https://baza-book.com/page-96-43819-kniga-pohod-na-venu.html Térképek forrása:
https://www.staremapy.sk/
https://www.google.hu/mapsmaps.arcanum.commapy.tuzvo.sk Képek forrása: linkelve/ jelölve a képek alatt
A Múltvándor facebook oldala: katt ide